• 0728 66271 | 0728 66181
  • Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.

 

Кратко резюме на проект "NOT A SO. LO. WAVE"

Not a So. Lo. Wave“ е международен проект по КД2 „Стратегически партньорства за обмен на добри практики“ с участието на пет училища от пет държави (Италия, Испания, България, Румъния и Латвия). Целите на проекта са: да се засили интереса на учениците към научни проблеми в областта на природните науки и желание да разширят компетенциите си в други СТЕМ проекти; да подобрят чуждоезиковите си компетенции и да бъдат по-отворени към културното многообразие на Европа.
През последните години се наблюдава понижаване на интереса към природните науки. За немалък брой ученици ниските резултати в тази област са причина за понижаване на мотивацията за участие в учебния процес, което налага въвеждане на нови практики и подходи, които да повишат активността им.
Проектът е в съответствие с целите на програма Европа 2020, а именно: увеличаване с 20% STEM компетенциите (STEM -science, technology, engineering and mathematics – наука, технологии, инженерство и математика) и приобщаването като превантивна мярка срещу ранното отпадане училище.
В резултат на проекта учителите ще се запознаят с качествени и иновативни методи на преподаване, ще се борят по-ефективно с проблема с ранното отпадане от училище.

  

Проектът „„Not a So.Lo.Wave“ по програма „Еразъм+“ – нов подход за обучение

От 20 до 25 ноември в гр. Триджиано, Италия екип от СУ Св. „Паисий Хилендарски“ в състав Нели Стефанова - директор, Мария Радунчева – учител по английски език, Людмила Темелкова – учител по физика, Румяна Серафимова – учител по изобразително изкуство и Тодор Цачев – учител по музика взе участие в първа работна среща по проект „Not a So.Lo.Wave“, по програма „Еразъм+“. Проектът се реализира в партньорство между пет училища: Licei Classico Scientifico Linguistico, Cartesio - Италия; Colegiul Tehnic "Anghel Saligny" – Румъния; Stucom SA – Испания; Rigas 31. Vidusskola - Латвия и СУ „Св. Паисий Хилендарски“- България и се фокусира върху интердисциплинарно обучение. Целта на проекта е да повиши интереса на учениците към природните науки. В рамките на едноседмичен тренинг участващите учители усвоиха иновативни интерактивни методи на преподаване, чрез които се индивидуализира учебния процес и се удовлетворяват различни стилове на учене. Участниците се запознаха с CLIL методика, която включва два акцента: учебно съдържание, базирано на интердисциплинарни връзки, и разширени възможности за развитие на компетентности в сферата на чужд език.

 

Работата по проекта продължава онлайн. В периода: декември 2017 година – май 2018 година ще бъдат разработени 11 интердисциплинарни урока, които ще интегрират учебно съдържание по физика, английски език, музика и изобразително изкуство. Следващата среща на екипите от партниращите си училища ще бъде през май 2018 година в Барселона, когато ще бъдат дискутирани различни стратегии за планиране на интердисциплинарни уроци.
През учебната 2018/2019 година ще бъдат реализирани мобилности на ученици, които ще участват съвместно в обучение по иновативната методика. Заключителна среща ще се проведе септември 2019 година за отчитане на резултатите.
Проектът „Not a So.Lo.Wave“ е в пряка връзка с Иновативния план на СУ „Св. Паисий Хилендарски“, който се реализира в периода 2017 - 2019 година и предвижда именно реализация на проектно базирано обучение чрез интердисциплинарен подход.

 

Културна програма на посещението в Италия

В рамките на проекта „Not a So. Lo. Wave“ имахме възможност до се докоснем до културата, традициите, изкуството и дори до кухнята на Южна Италия. Незабравими ще останат посещенията ни в градовете Alberobello, Poliguano a more и Mola di Bari разположени по Южното крайбрежие на Италия.
Впечатлени сме от конусовидните варосани къщички, намиращи се в старинния град Alberobello, чието име в превод означава „Красиво дърво“. Те изглеждат като картинки в детски книжки, а местните жители ги наричат трули. Именно те са причината градът да е толкова известно място, защитено от ЮНЕСКО .
Завинаги ще запомним невероятните гледки, които се откриха пред нас в курортното градче Poliguano a more, кацнало върху живописни отвесни скали, в чиято основа се плискат прозрачните води на Адриатическо море. И нестандартното решение точно тук да се изгради музей на модерното изкуство.
Пътуването ни до град Бари също бе изпълнено с вълнуващи моменти! Посетихме Театър „Petruzzelli“, където бяхме завладени от неповторимия интериор и интригуващия разказ на италианския гид. Неописуеми са чувствата, които изпитахме при посещението ни в базилика Pontificia San Nicolo, където се намират мощите на Свети Николай Чудотворец.

 

 

 

 

 


В рамките на нашата визита имахме невероятната възможност да посетим най-добре съхранения античен град Помпей, намиращ се в подножието на вулкана Везувий. Погребан под слой от вулканична пепел, след направените археологически разкопки при откриването му през 18 век, днес той представлява музей под открито небе.
Ще пазим завинаги спомена за това пътуване! Ще си представяме как преминаваме през малките тесни улички, изпълнени с аромата на италианско кафе и навяващи спомени от незабравимите италиански филми. Посещението ни в Италия може да се опише като странна симбиоза между мистичен сън и реалност. И всичко това предизвиква силно желание да опознаваме света,за да откриваме корените на цивилизацията.

 

 

 

 Транснационална среща в Испания

 

 

 

 От 31 май до 2 юни в Барселона се проведе транснационална среща по проект „Not a So. Lo. Wave“. Проектът се изпълнява с участието на пет партньорски училища от България, Италия, Испания, Литва и Румъния. Основната цел на проекта е да се повиши интересът на учениците към природните науки, чрез реализиране на иновативно обучение, базирано на интердисциплинарен подход. В срещата взеха участие по пет представители от всяко партньорско училище, които имат ключова роля в реализацията на проекта. От СУ „Св. Паисий Хилендарски“ участваха Н. Стефанова – директор, Цв. Гъркова – зам.-директор, Л. Темелкова – учител по физика, Р. Серафимова – учител по изобразително изкуство и М. Радунчева – учител по английски език. На срещата се постигна финално съгласие по всички последващи проектни дейности.

 

 

Предстои провеждането на 11 проектно базирани урока по физика на тема „Механични вълни“, в които са интегрирани знания от области музика, изобразително изкуство и английски език. Учениците, които проявяват най-голям интерес и имат умения за свободна комуникация на английски език, ще бъдат мотивирани да участват в процедура за подбор на 12 участници за мобилност в Румъния, Италия или Испания, които ще се реализират 2019 година. По време на мобилностите те ще участват в екипни дейности със свои връстници от партниращите училища. През месец май 2019 година СУ „Св. Паисий Хилендарски“ ще посрещне ученици от партньрските училища. Реализацията на проект „Not a So. Lo. Wave“ е възможност учениците да осмислят европейското измерение на съвременното образование и да осъществят междукултурен обмен.

 

 

 

 

 

 

 

Културна програма  - Испания

 

 

Участниците в транснационална среща по проект „Not a So. Lo. Wave“ имаха възможност да се докоснат до една непозната култура и да се запознаят с невероятните забележителности на каталунската столица. Барселона е град, който няма как да разбереш, ако не го посетиш... Запознаването с града започна от улица Ла Рамба, известна с неповторимата си атмосфера – туристи, музиканти, мимове, колорит...

Отдадено беше дължимото към гениалния архитект Антонио Гауди. Групата посети няколко култови места, между които Паркът Гюел - едно от най-интересните места в света, създадено по проект на великия каталунски архитект и Саsa Вatllo - пъстроцветна сграда с причудлива архитектура, разчупени форми, изцяло забравени прави линии. Но несъмнено най-много възхищение предизвика Sagrada Familia – катедралата, превърнала се неслучайно в символ на града, смятана за връх в работата на Гауди и на чието построяване той посветил живота си.Сливането с човешкия поток на площад Каталуния /често определян като сърцето на Барселона/, разходката на тесните калдъръмени улички, съзерцавнето на високите готически сгради и первазите с цветя в стария град – това са незабравими моменти от посещението, които създават уникалния образ на Барселона. И един финален щрих - Магическият барселонски фонтан, построен на хълма Монтжуик, невероятен спектакъл на водата, светлината и музиката.
Незабравими за участниците ше останат срещите и общуването с партньорите по проекта от Италия, Румъния, Латвия и Испания, с които продължава съвместната ни работа за повишаване интереса на учениците към природните науки, чрез интерактивни методики на обучение.

От 31 май до 2 юни в Барселона се проведе транснационална среща по проект „Not a So. Lo. Wave“. Проектът се изпълнява с участието на пет партньорски училища от България, Италия, Испания, Литва и Румъния. Основната цел на проекта е да се повиши интересът на учениците към природните науки, чрез реализиране на иновативно обучение, базирано на интердисциплинарен подход. В срещата взеха участие по пет представители от всяко партньорско училище, които имат ключова роля в реализацията на проекта. От СУ „Св. Паисий Хилендарски“ участваха Н. Стефанова – директор, Цв. Гъркова – зам.-директор, Л. Темелкова – учител по физика, Р. Серафимова – учител по изобразително изкуство и М. Радунчева – учител по английски език. На срещата се постигна финално съгласие по всички последващи проектни дейности.
Предстои провеждането на 11 проектно базирани урока по физика на тема „Механични вълни“, в които са интегрирани знания от области музика, изобразително изкуство и английски език. Учениците, които проявяват най-голям интерес и имат умения за свободна комуникация на английски език, ще бъдат мотивирани да участват в процедура за подбор на 12 участници за мобилност в Румъния, Италия или Испания, които ще се реализират 2019 година. По време на мобилностите те ще участват в екипни дейности със свои връстници от партниращите училища. През месец май 2019 година СУ „Св. Паисий Хилендарски“ ще посрещне ученици от партньрските училища. Реализацията на проект „Not a So. Lo. Wave“ е възможност учениците да осмислят европейското измерение на съвременното образование и да осъществят междукултурен обмен.

 

 Работата по проекта продължава онлайн. В периода: декември 2017 година – май 2018 година ще бъдат разработени 11 интердисциплинарни урока, които ще интегрират учебно съдържание по физика, английски език, музика и изобразително изкуство. Следващата среща на екипите от партниращите си училища ще бъде през май 2018 година в Барселона, когато ще бъдат дискутирани различни стратегии за планиране на интердисциплинарни уроци. Проектът „Not a So.Lo.Wave“ е в пряка връзка с Иновативния план на СУ „Св. Паисий Хилендарски“, който се реализира в периода 2017 - 2019 година и предвижда именно реализация на проектно базирано обучение чрез интердисциплинарен подход. Участниците в транснационална среща по проект „Not a So. Lo. Wave“ имаха възможност да се докоснат до една непозната култура и да се запознаят с невероятните забележителности на каталунската столица. Барселона е град, който няма как да разбереш, ако не го посетиш... Запознаването с града започна от улица Ла Рамба, известна с неповторимата си атмосфера – туристи, музиканти, мимове, колорит... Отдадено беше дължимото към гениалния архитект Антонио Гауди. Групата посети няколко култови места, между които Паркът Гюел - едно от най-интересните места в света, създадено по проект на великия каталунски архитект и Саsa Вatllo - пъстроцветна сграда с причудлива архитектура, разчупени форми, изцяло забравени прави линии. Но несъмнено най-много възхищение предизвика Sagrada Familia – катедралата, превърнала се неслучайно в символ на града, смятана за връх в работата на Гауди и на чието построяване той посветил живота си.Незабравими за участниците ше останат срещите и общуването с партньорите по проекта от Италия, Румъния, Латвия и Испания, с които продължава съвместната ни работа за повишаване интереса на учениците към природните науки, чрез интерактивни методики на обучение.

 

 

Механични вълни

 

Някога смятали ли сте, че физика и английски могат да вървят ръка за ръка?! Е, ако не сте, можете да се убедите в това от следващите редове.
В СУ „Св. Паисий Хилендарски” се случи нещо иновативно, нещо, което не се беше случвало досега. В един от кабинетите се състоя открит урок. Не кой да е кабинет, а именно този по физика. Г-жа Л. Темелкова, преподавател по физика и г-н К. Йотов, преподавател по английски език, съвместно организираха открит урок по физика с десети клас. Но, какво от това? - ще си каже всеки един от вас... Е, в самото начало споменах, че всъщност става въпрос за физика и английски или по-точно, физика с интегриран английски език. Учениците също бяха леко озадачени, но това по никакъв начин не ги възпря да се справят с предизвикателството. Решаваха задачи, свързваха определения и термини и всичко това върху работни листи изцяло на английски!
И това е само началото. Началото на поредица от 11 урока с интегриран английски по международния проект „Not a So.Lo Wаve“, обхващащ пет държави.
Надяваме се, че бъдещите уроци ще запалят много искри в нашите ученици и те ще продължат да се вълнуват както от точните науки, така и от английския език.

 

***************************

 От 18 до 22 февруари се състояха две визити по проект „Not a So. Lo. Wave“, програма Еразъм + - в Рошиори де Веде, Румъния и Барселона, Испания.
В основата на дейностите по проект „Not a So. Lo. Wave“ е заложено разбирането, че интердисциплинарният подход дава възможност за изследване на даден проблем от гледна точка на множество научни перспективи. Той е свързан пряко и с интерактивността в образователния процес като важен механизъм за придобиване на знания и развитие на умения.
През последните години едно от важните предизвикателства пред образованието в европейски мащаб е да се засили интересът на учениците към научни проблеми от сферата на природните науки. Ето защо проектът е ориентиран именно към използването на интердисциплинарния подход при изучаване на природни процеси и приложението им в други области.
Фокусирането върху вълните като пресечна точка между физиката, изобразителното изкуство и музиката не само спомага се повиши стойността на компетентностите в тази област, но и да се развива интересът на учениците и стимулира активността им в процеса на обучение по темата.

 

 

 "ВЪЛНИТЕ" - МЕЖДУ ЗВУК И СВЕТЛИНА

 

 

Много ученици с нетърпение чакат края на учебната година, за да могат да си правят „готините” неща през лятото. Какво, ако ви кажем, че и през учебно време също може да ви се случи нещо незабравимо! Ето как аз, Калоян Йотов и няколко  мои ученици от десети клас – Лало Лалов, Жаклин Василева, Гергана Стоянова и Стилияна Петрова , изживяхме едно физично приключение.

За начална точка може да се приеме пристигането ни в Барселона за визитата по проект „Not A So.Lo Wave”, програма Еразъм+. Преминахме през невероятния парк Гюел, през няколко от творенията на великия архитект Гауди, през морския свят, събран в аквариум, демонстрация на фолклорни танци и още много други и отново се върнахме на едно познато и обичано място – нашето училище.
    Същността на приключението беше възможността учениците да наблюдават и изследват различни видове механични вълни, а след това те да им бъдат обясненени от истински музикант; разделени по отбори и работейки в екип да упражняват английски и заедно да се справят с физични уравнения, да прилагат физични закони, да се изправят пред звукови и светлинни вълни и задружно да ги „преодоляват” .

     За финал всички заедно се разходихме покрай Камп Ноу, докато обсъждахме различни физични проблеми с ученици и учители от Латвия, Испания, Румъния и Италия. Върнахме в България, обогатени и заредени за остатъка от учебната година. А заедно с настъпването на пролетта предстои и ние, на свой ред, да посрещнем участниците от партньорските страни, за да се впуснем в следващия етап на приключението, наречено „Вълни“. Сигурни сме, че и тук ще дойдат младежи, жадни за нови знания и развитие в областта на точните науки.

Много ученици с нетърпение чакат края на учебната година, за да могат да си правят „готините” неща през лятото. Какво, ако ви кажем, че и през учебно време също може да ви се случи нещо незабравимо! Ето как аз, Калоян Йотов и няколко мои ученици от десети клас – Лало Лалов, Жаклин Василева, Гергана Стоянова и Стилияна Петрова , изживяхме едно физично приключение.
За начална точка може да се приеме пристигането ни в Барселона за визитата по проект „Not A So.Lo Wave”, програма Еразъм+. Преминахме през невероятния парк Гюел, през няколко от творенията на великия архитект Гауди, през морския свят, събран в аквариум, демонстрация на фолклорни танци и още много други и отново се върнахме на едно познато и обичано място – нашето училище.
Същността на приключението беше възможността учениците да наблюдават и изследват различни видове механични вълни, а след това те да им бъдат обясненени от истински музикант; разделени по отбори и работейки в екип да упражняват английски и заедно да се справят с физични уравнения, да прилагат физични закони, да се изправят пред звукови и светлинни вълни и задружно да ги „преодоляват” .

За финал всички заедно се разходихме покрай Камп Ноу, докато обсъждахме различни физични проблеми с ученици и учители от Латвия, Испания, Румъния и Италия. Върнахме в България, обогатени и заредени за остатъка от учебната година. А заедно с настъпването на пролетта предстои и ние, на свой ред, да посрещнем участниците от партньорските страни, за да се впуснем в следващия етап на приключението, наречено „Вълни“. Сигурни сме, че и тук ще дойдат младежи, жадни за нови знания и развитие в областта на точните науки.

 

 "ВЪЛНИТЕ" - МЕЖДУ МУЗИКА И ФИЗИКА

 

Екипът, осъществил визитата в  Румъния, се състоеше от десетокласниците  Петя Георгиева, Цветелина Вълкова, Хрисомали Карагианиду, Владислав Маринов и учителите Румяна Серафимова, Людмила Темелкова и Здравка Петрова. В град Рошиори де Веде, заедно с участниците от партньорските училища от Латвия, Италия и Румъния, те се включиха в активности, насочени към задълбочено изучаване на звуковите вълни.

Посрещането в училището партньор Colegiul Tehnic „Anghel Saligny“ беше много тържествено. Участниците в мобилността се  запознаха с румънската образователна система и успехите на домакините. Бяха приети и от кмета на община Рошиори де Веде. Уроците, посветени на основната тема – звуковите вълни, бяха интересни и изпълнени с разнообразни дейности: работа върху задачи, свързани с разпространинието на вълните  в различна среда; запознаване с устройството и функционирането на органите, които създават звуковите вълни при човека; технически постижения, базирани на използването на звуковите вълни. По време на практическите занятия беше организирана работа в екипи с участници от всяка страна, а ролите се заемаха на ротационен принцип.

 

Цялата културна програма в града домакин и столицата Букурещ беше обвързана с темата на основните дейности. В рамките на визитата, чрез изяви на местни танцови и музикални формации, участниците в проекта се потопиха в традициите, бита и културата на Румъния. Кулминацията беше посещението на операта „Кармен” от Жорж Бизе в Националната опера в Букурещ.  За засилване на интереса на младежите към „Вълните“ и стимулиране активността им в следващите дейности, свързани с изучаване на светлината, беше организирано посещение на Музея на усещанията, в който те, по забавен начин, станаха участници в ефектни оптични явления. Възможността да бъде разгледана богатата колекция на Националната художествена галерия е още една стъпка в тази посока.

 

В края на визитата екипът се завърна зарезареден с много положителни емоции, нови компетентности в областта на природните науки и изкуствата, подобрени умения за комуникация на английски език, незабравими приятелства.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

От 13. до 18 май в СУ „Св. Паисий Хелендарски“ гр. Златица се състоя визита по проект „Not a So. Lo. Wave“/ „Вълната никога не идва сама“– програма Еразъм +. Основните дейности в програмата на визитата - уроци, практически занятия, дори културният обмен от визитата в Златица са посветени на светлинните вълни.
Гостите от Licei Cartecio - Триджиано, Италия, STUCOM, Барселона, Испания и Cârnaru Ileana Florinela от Colegiul Tehnic "Anghel Saligny, Рошиори де Веде, Румъния бяха посрещнати тържествено от всички ученици на училището. По този начин темата на проектните дейности беше легитимирана пред широка аудитория, а мотивацията за участие - екстремно се повиши.

 

 

 

 

 

За голяма част от учениците физиката е скучна наука, която остава затворена в ученическата тетрадка между дефиниции и формули. Изучаването на светлинните вълни е изключително благоприятно за разчупване на този шаблон. Голям брой явления от заобикалящия ни свят намират обяснение именно чрез законите за светлината.
Участниците по проекта, разделени в пет смесени екипа, наблюдаваха демонстрации на отражение, пречупване и разлагане на светлина. Всички те са доказателства за вълновия характер на светлината – тема на визитата по проекта. Младежите с интерес се включиха в практическо упражнение с термини на английски език. Представителите на Licei Cartecio - координатор по проекта, представиха и презентация на тема „Странни светлинни явления“.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

В ден втори от дейностите по проект „Nоt a So. Lo. Wove” се проведе работилница на тема „Светлината в картините”. В първата част от занятието участниците в проекта се включиха в дискусия, в която ключовото понятие беше светлината. Те обсъждаха значението на светлината за съществуването на живота изобщо, опитаха се да отговорят на въпроси като този, защо небето и синьо, а тревата зелена? Защо небето не е зелено, а тревата синя? И защо една роза е червена, а не черна? Заедно стигнаха до извода, че това, което виждаме като цвят е начина, по който нашия мозък реагира на различните дължини на вълните на светлината. Поясниха, че светлината е форма на електромагнитна енергия, която се разпространява много бързо при различни честоти, или различни дължини на вълните, които виждаме като различни цветове. Засегнаха темата за цветовете и за светлината в картините и направиха извода, че светлината на картините може да се тълкува по милион начини. Единствения човек, който може да каже смисъла на определена рисунка, то това е само нейният автор, затова във втората част от Работилницата учениците влязоха в ролята на художници, разделиха се на смесени екипи и получиха интересна задача, която включваше: Откриване и заснемане с камера на Часовниковата кула – символ на град Златица, рисунка на кулата върху платно с темперни бои и изобразяване на явление, което се получава, когата слънчевите лъчи падат върху капки вода във въздуха след дъжд.
Разултатите бяха възхитителни, учениците работиха с удоволствие и настроение и създадоха едни прекрасни картини.
По-късно, участниците посетиха Археологически комплекс „Тополница”, където се запознаха с неолитното изкуство по българските земи и се насладиха на невороятната природна красота на Средногорието.

 

Културният обмен обхваща важна част от дейностите по време на визитата и е пряко свързан с темата за светлината. За да се запознаят с историята и традициите на българите, постиженията в областта на архитектурата и изобразителното изкуство участниците посетиха етнографски комплекс Етъра и Велико Търново. Съчетанието между природни дадености и човешка съзидателност впечатли участниците и ги предразположи за пълноценно възприемане на атмосферата на Българското възраждане. Особеният колорит на столицата на Втората българска държава и вдъхновеният разказ при обиколката на Царевец обогатиха познанията им и помогнаха всеки да изгради по-цялостна картина на епохата. Шоуто „Звук и светлина“ предизвика голямо вълнение.
Последният ден от визитата беше посветен на запознаване с емблематични забележителности на град София – Народният театър „Иван Вазов“, Храм-паметник „Свети Александър Невски“. Информация за тяхната история и значение бяха подготвили представителите на българския отбор. В Националната художествена галерия /Двореца гостите имаха възможност да видят творби на най-известните български творци и чужди художници.

 

 

И така – още една съществена част от тайните и многообразните превъплащения на вълните са разкрити. Участниците в проектните дейности не само повишиха компетентностите си в областта на природните науки, уменията са общуване на английски език, способността да работят в екип и да поемат отговорност за намиране на адекватни решения на поставените научни проблеми. Те осъзнаха, че информираността за природните явления и научните им обяснения, подкрепена от способност да възприемаш света в неговото многообразие и взаимосвързаност, е сред водещите компетентности на 21. век