• 0728 66271 | 0728 66181
  • Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.

 

 

 

 От 20 до 25 ноември в гр. Триджиано, Италия екип от СУ Св. „Паисий Хилендарски“ в състав Нели Стефанова - директор, Мария Радунчева – учител по английски език, Людмила Темелкова – учител по физика, Румяна Серафимова – учител по изобразително изкуство и Тодор Цачев – учител по музика взе участие в първа работна среща по проект „Not a So.Lo.Wave“, по програма „Еразъм+“.

Проектът се реализира в партньорство между пет училища: Licei Classico Scientifico Linguistico, Cartesio - Италия; Colegiul Tehnic "Anghel Saligny" – Румъния; Stucom SA – Испания; Rigas 31. Vidusskola - Латвия и СУ „Св. Паисий Хилендарски“- България и се фокусира върху интердисциплинарно обучение. Целта на проекта е да повиши интереса на учениците към природните науки. В рамките на едноседмичен тренинг участващите учители усвоиха иновативни интерактивни методи на преподаване, чрез които се индивидуализира учебния процес и се удовлетворяват различни стилове на учене. Участниците се запознаха с CLIL методика, която включва два акцента: учебно съдържание, базирано на интердисциплинарни връзки, и разширени възможности за развитие на компетентности в сферата на чужд език.

От 31 май до 2 юни в Барселона се проведе транснационална среща по проект „Not a So. Lo. Wave“. Проектът се изпълнява с участието на пет партньорски училища от България, Италия, Испания, Литва и Румъния. Основната цел на проекта е да се повиши интересът на учениците към природните науки, чрез реализиране на иновативно обучение, базирано на интердисциплинарен подход. В срещата взеха участие по пет представители от всяко партньорско училище, които имат ключова роля в реализацията на проекта. От СУ „Св. Паисий Хилендарски“ участваха Н. Стефанова – директор, Цв. Гъркова – зам.-директор, Л. Темелкова – учител по физика, Р. Серафимова – учител по изобразително изкуство и М. Радунчева – учител по английски език. На срещата се постигна финално съгласие по всички последващи проектни дейности.
Предстои провеждането на 11 проектно базирани урока по физика на тема „Механични вълни“, в които са интегрирани знания от области музика, изобразително изкуство и английски език. Учениците, които проявяват най-голям интерес и имат умения за свободна комуникация на английски език, ще бъдат мотивирани да участват в процедура за подбор на 12 участници за мобилност в Румъния, Италия или Испания, които ще се реализират 2019 година. По време на мобилностите те ще участват в екипни дейности със свои връстници от партниращите училища. През месец май 2019 година СУ „Св. Паисий Хилендарски“ ще посрещне ученици от партньрските училища. Реализацията на проект „Not a So. Lo. Wave“ е възможност учениците да осмислят европейското измерение на съвременното образование и да осъществят междукултурен обмен.

Работата по проекта продължава онлайн. В периода: декември 2017 година – май 2018 година ще бъдат разработени 11 интердисциплинарни урока, които ще интегрират учебно съдържание по физика, английски език, музика и изобразително изкуство. Следващата среща на екипите от партниращите си училища ще бъде през май 2018 година в Барселона, когато ще бъдат дискутирани различни стратегии за планиране на интердисциплинарни уроци.
През учебната 2018/2019 година ще бъдат реализирани мобилности на ученици, които ще участват съвместно в обучение по иновативната методика. Заключителна среща ще се проведе септември 2019 година за отчитане на резултатите.
Проектът „Not a So.Lo.Wave“ е в пряка връзка с Иновативния план на СУ „Св. Паисий Хилендарски“, който се реализира в периода 2017 - 2019 година и предвижда именно реализация на проектно базирано обучение чрез интердисциплинарен подход. Участниците в транснационална среща по проект „Not a So. Lo. Wave“ имаха възможност да се докоснат до една непозната култура и да се запознаят с невероятните забележителности на каталунската столица. Барселона е град, който няма как да разбереш, ако не го посетиш... Запознаването с града започна от улица Ла Рамба, известна с неповторимата си атмосфера – туристи, музиканти, мимове, колорит... Отдадено беше дължимото към гениалния архитект Антонио Гауди. Групата посети няколко култови места, между които Паркът Гюел - едно от най-интересните места в света, създадено по проект на великия каталунски архитект и Саsa Вatllo - пъстроцветна сграда с причудлива архитектура, разчупени форми, изцяло забравени прави линии. Но несъмнено най-много възхищение предизвика Sagrada Familia – катедралата, превърнала се неслучайно в символ на града, смятана за връх в работата на Гауди и на чието построяване той посветил живота си.
Сливането с човешкия поток на площад Каталуния /често определян като сърцето на Барселона/, разходката на тесните калдъръмени улички, съзерцавнето на високите готически сгради и первазите с цветя в стария град – това са незабравими моменти от посещението, които създават уникалния образ на Барселона. И един финален щрих - Магическият барселонски фонтан, построен на хълма Монтжуик, невероятен спектакъл на водата, светлината и музиката.
Незабравими за участниците ше останат срещите и общуването с партньорите по проекта от Италия, Румъния, Латвия и Испания, с които продължава съвместната ни работа за повишаване интереса на учениците към природните науки, чрез интерактивни методики на обучение.

Някога смятали ли сте, че физика и английски могат да вървят ръка за ръка?! Е, ако не сте, можете да се убедите в това от следващите редове.
В СУ „Св. Паисий Хилендарски” се случи нещо иновативно, нещо, което не се беше случвало досега. В един от кабинетите се състоя открит урок. Не кой да е кабинет, а именно този по физика. Г-жа Л. Темелкова, преподавател по физика и г-н К. Йотов, преподавател по английски език, съвместно организираха открит урок по физика с десети клас. Но, какво от това? - ще си каже всеки един от вас... Е, в самото начало споменах, че всъщност става въпрос за физика и английски или по-точно, физика с интегриран английски език. Учениците също бяха леко озадачени, но това по никакъв начин не ги възпря да се справят с предизвикателството. Решаваха задачи, свързваха определения и термини и всичко това върху работни листи изцяло на английски!
И това е само началото. Началото на поредица от 11 урока с интегриран английски по международния проект „Not a So.Lo Wаve“, обхващащ пет държави.
Надяваме се, че бъдещите уроци ще запалят много искри в нашите ученици и те ще продължат да се вълнуват както от точните науки, така и от английския език.

 

 

 От 18 до 22 февруари се състояха две визити по проект „Not a So. Lo. Wave“, програма Еразъм + - в Рошиори де Веде, Румъния и Барселона, Испания.
В основата на дейностите по проект „Not a So. Lo. Wave“ е заложено разбирането, че интердисциплинарният подход дава възможност за изследване на даден проблем от гледна точка на множество научни перспективи. Той е свързан пряко и с интерактивността в образователния процес като важен механизъм за придобиване на знания и развитие на умения.
През последните години едно от важните предизвикателства пред образованието в европейски мащаб е да се засили интересът на учениците към научни проблеми от сферата на природните науки. Ето защо проектът е ориентиран именно към използването на интердисциплинарния подход при изучаване на природни процеси и приложението им в други области.
Фокусирането върху вълните като пресечна точка между физиката, изобразителното изкуство и музиката не само спомага се повиши стойността на компетентностите в тази област, но и да се развива интересът на учениците и стимулира активността им в процеса на обучение по темата.

 "ВЪЛНИТЕ" - МЕЖДУ ЗВУК И СВЕТЛИНА

Много ученици с нетърпение чакат края на учебната година, за да могат да си правят „готините” неща през лятото. Какво, ако ви кажем, че и през учебно време също може да ви се случи нещо незабравимо! Ето как аз, Калоян Йотов и няколко  мои ученици от десети клас – Лало Лалов, Жаклин Василева, Гергана Стоянова и Стилияна Петрова , изживяхме едно физично приключение.

За начална точка може да се приеме пристигането ни в Барселона за визитата по проект „Not A So.Lo Wave”, програма Еразъм+. Преминахме през невероятния парк Гюел, през няколко от творенията на великия архитект Гауди, през морския свят, събран в аквариум, демонстрация на фолклорни танци и още много други и отново се върнахме на едно познато и обичано място – нашето училище.
    Същността на приключението беше възможността учениците да наблюдават и изследват различни видове механични вълни, а след това те да им бъдат обясненени от истински музикант; разделени по отбори и работейки в екип да упражняват английски и заедно да се справят с физични уравнения, да прилагат физични закони, да се изправят пред звукови и светлинни вълни и задружно да ги „преодоляват” .

     За финал всички заедно се разходихме покрай Камп Ноу, докато обсъждахме различни физични проблеми с ученици и учители от Латвия, Испания, Румъния и Италия. Върнахме в България, обогатени и заредени за остатъка от учебната година. А заедно с настъпването на пролетта предстои и ние, на свой ред, да посрещнем участниците от партньорските страни, за да се впуснем в следващия етап на приключението, наречено „Вълни“. Сигурни сме, че и тук ще дойдат младежи, жадни за нови знания и развитие в областта на точните науки.

Много ученици с нетърпение чакат края на учебната година, за да могат да си правят „готините” неща през лятото. Какво, ако ви кажем, че и през учебно време също може да ви се случи нещо незабравимо! Ето как аз, Калоян Йотов и няколко мои ученици от десети клас – Лало Лалов, Жаклин Василева, Гергана Стоянова и Стилияна Петрова , изживяхме едно физично приключение.
За начална точка може да се приеме пристигането ни в Барселона за визитата по проект „Not A So.Lo Wave”, програма Еразъм+. Преминахме през невероятния парк Гюел, през няколко от творенията на великия архитект Гауди, през морския свят, събран в аквариум, демонстрация на фолклорни танци и още много други и отново се върнахме на едно познато и обичано място – нашето училище.
Същността на приключението беше възможността учениците да наблюдават и изследват различни видове механични вълни, а след това те да им бъдат обясненени от истински музикант; разделени по отбори и работейки в екип да упражняват английски и заедно да се справят с физични уравнения, да прилагат физични закони, да се изправят пред звукови и светлинни вълни и задружно да ги „преодоляват” .

За финал всички заедно се разходихме покрай Камп Ноу, докато обсъждахме различни физични проблеми с ученици и учители от Латвия, Испания, Румъния и Италия. Върнахме в България, обогатени и заредени за остатъка от учебната година. А заедно с настъпването на пролетта предстои и ние, на свой ред, да посрещнем участниците от партньорските страни, за да се впуснем в следващия етап на приключението, наречено „Вълни“. Сигурни сме, че и тук ще дойдат младежи, жадни за нови знания и развитие в областта на точните науки.

 "ВЪЛНИТЕ" - МЕЖДУ МУЗИКА И ФИЗИКА

Екипът, осъществил визитата в  Румъния, се състоеше от десетокласниците  Петя Георгиева, Цветелина Вълкова, Хрисомали Карагианиду, Владислав Маринов и учителите Румяна Серафимова, Людмила Темелкова и Здравка Петрова. В град Рошиори де Веде, заедно с участниците от партньорските училища от Латвия, Италия и Румъния, те се включиха в активности, насочени към задълбочено изучаване на звуковите вълни.

Посрещането в училището партньор Colegiul Tehnic „Anghel Saligny“ беше много тържествено. Участниците в мобилността се  запознаха с румънската образователна система и успехите на домакините. Бяха приети и от кмета на община Рошиори де Веде. Уроците, посветени на основната тема – звуковите вълни, бяха интересни и изпълнени с разнообразни дейности: работа върху задачи, свързани с разпространинието на вълните  в различна среда; запознаване с устройството и функционирането на органите, които създават звуковите вълни при човека; технически постижения, базирани на използването на звуковите вълни. По време на практическите занятия беше организирана работа в екипи с участници от всяка страна, а ролите се заемаха на ротационен принцип.

Цялата културна програма в града домакин и столицата Букурещ беше обвързана с темата на основните дейности. В рамките на визитата, чрез изяви на местни танцови и музикални формации, участниците в проекта се потопиха в традициите, бита и културата на Румъния. Кулминацията беше посещението на операта „Кармен” от Жорж Бизе в Националната опера в Букурещ.  За засилване на интереса на младежите към „Вълните“ и стимулиране активността им в следващите дейности, свързани с изучаване на светлината, беше организирано посещение на Музея на усещанията, в който те, по забавен начин, станаха участници в ефектни оптични явления. Възможността да бъде разгледана богатата колекция на Националната художествена галерия е още една стъпка в тази посока.

В края на визитата екипът се завърна зареден с много положителни емоции, нови компетентности в областта на природните науки и изкуствата, подобрени умения за комуникация на английски език, незабравими приятелства.