• 0728 66271 | 0728 66181
  • Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.

От 15 до 24 юни се проведе финалната визита по проект „Възможности за работна реализация след завършване на училище“ по програма „Еразъм+“ - двустранен обмен между България и Холандия. Двадесет и пет ученици от десети и единадесети клас гостуваха на свои връстници от Холандия, за да  реализират дейностите по проекта като се запознават с перспективите за реализация на младите хора в Европейския съюз.

В хода на проектните дейности младите хора повишиха информираността си относно компетенциите, които гарантират успешна реализация след завършване на училище. Младежите усвоиха умения за успешно представяне при кандидатстване за работа. Повиши се мотивацията им за личностно развитие  и за активно включване в обществения живот. Новият опит, придобит при реализация на проектните дейности, ще подпомогне преодоляването на нагласи, основани на предразсъдъци и социална предубеденост и ще даде възможност за създаване отношения за толерантност, доверие и взаимопомощ.

Социалната политика – мярка за зрелостта на обществото

Посетихме болницата в Дордрехт, която е една от най-модерните в Европа. Бяхме посрещнати от изпълнение на пиано, което по-скоро ни накара да се почувстваме в концертна зала, а не в болница.

Ръководителите на отделения ни разказаха колко голямо е значението на техническото оборудване и колко е важно съвременните лекари да работят с последно поколение медицинска апаратура. Голямо впечатление ни направи, че холандските граждани не трябва да плащат допълнително за скъпи изследвания и други медицински нужди. Въпреки, че болницата има капацитет от 350 места, никъде не видяхме струпване на много хора. Съвременните архитектурни решения и организация на дейността дават усещане у пациента, че е единствен, тъй като за всеки конкретен случай се грижат голям брой медицински специалисти.

Разгледахме и различни отделения – Клиничната лаборатория, Радиологията, Отделението за диализа и други. Бяхме много впечатлени от цялостния облик на болницата и от интериора, създаден по модел на исторически музей.
                                 
                                   Културна програма

Посетихме столицата Амстердам – едно от най-големите пристанища в света и най-големият град на страната.  Разгледахме Rijks Museum, където се запознахме с оргинали на Ван Гог и Рембранд и с важни моменти от историята на Холандия. Разходихме се с лодка из каналите на Амстердам и бяхме възхитени от архитектурата на града. Видяхме едни от най-известните сгради - „близнаците“ и „танцуващите къщи“, които с времето се накланят и потъват. Най-големи емоции у нас предизвика музеят „Madame Tussauds”. Имахме възможност да се докоснем за миг до  различни известни личности – филмови звезди, спортисти, музиканти, художници, макар и направени от восък. Дори си направихме снимки с тях. Запознахме се и  със забележителностите на Ротердам и Дортрехт. Разгледахме най-голямото техническо постижение на холандците – така наречените диги, с които е отвоювана земя

 от морето.

Най-дългоочакваното преживяване беше посещението в увеселителния парк „Ефтелинг“. Скоростните влакчета, „Летящият холандец“, „Питонът“ вдигнаха адреналина на всички участници .

В Холандия независимо от цвета на кожата или от това колко време си прекарал в страната, всеки се чувства холандец. Толерантните взаимоотношения между над 90 различни националности и култури могат да бъдат само пример за подражание.

                               
                                            Училището 


На 16 юни посетихме Penta HVT – партньорът  ни  по проекта. Там ни посрещнаха нашите холандски приятели със своите учители. Бяхме приятно изненадани от обстановката – училището е ново и модерно. Най-напред се запознахме с образователната система в Холандия. В зависимост от резултатите си, учениците се разпределят в професионално и академично направление.

Програмата за деня включваше разглеждане на цялото училище. Разделиха ни на групи и посетихме различни часове. Дейностите бяха много интересни  –  влязохме в часове по английски език, биология, бизнес и практически занимания. Бяхме впечетлени от заниманията по биология.

 Проведохме тестове за определяне на кръвната група, по интерактивен начин се запознахме с вредата от тютюнопушеното. Нагледно ни показаха, чрез робот-пушач, какво се случва в тялото ни, когато вдишаме цигарения дим.

За разлика от българското училище, в Холандия въпросът със закъсненията е решен. Вратите в класните стаи се отварят само от вътрешната страна, а отвън със специални карти, които единствено учителите имат. Така че, ако си закъснял, не може да влезеш, а отиваш в стаята за закъсненели и там прекарваш часа.



                                                          Спорт

Спортът в Холандия е на особена почит във всички възрастови групи. Голяма част от хората в Холандия, отиват за работа, училище, даже и на бизнес среща с велосипеди.

Денят на спорта се проведе в училището. Събрахме се в огромна зала с олимпийски размери, в която могат да се практикуват различни видове спорт.

Разделихме се на групи и всяка група посети уроци по бокс и кикбокс, спортна гимнастика, бадминтон, тенис на корт, тенис на маса, волейбол, баскетбол, катерене по въже. Показаха ни някои от основните удара в бокса и кикбокса – спортове, които не сме практикували до момента. След това ги упражнявахме по двойки.

Завършихме деня със спортни игри, в които се включиха и учители и ученици.  Всички, в зависимост от възможностите си, намерихме  подходящия  спорт и успяхме да се забавляваме. Бяха подготвени купи за най-активните по време на игрите.

Изненадите и предизвикателствата нямаха край! Следваше ден, в който основното превозно средство за осъществяване на дейностите от програмата бе велодипедът. Всички бяхме много развълнувани – трябваше да демонстрираме умения от детството. Ако прибавим силния вятър и дъжд, изпълнението на задачата стана още по-сложно.  След дългия път /30 км./ стигнахме до малкото крайбрежно градче Veere,  където ни предстоеше пътуване с корабче, за да се върнем.




Заедно с бъдитата и техните семейства








                                                             ******************************
В периода от 18. до 28. юни се проведоха дейностите по проект „Възможности за работна реализация след завършване на училище“ – двустранен обмен между България и Холандия. По двадесет и пет младежи от СОУ „Св. Паисий Хилендарски“-  гр. Златица и Penta College,Hoogvliet, Ротердам изследваха съвременните изисквания към квалификацията на работната сила и възможностите за работа, които дава пазарът на труда.  

 В хода на проектните дейности се повиши информираността на младите хора относно компетенциите,коитогарантират успешна реализация след равършване на училище. Младежите придобиха знания и умения за успешно представяне при  кандидатстване за работа. Повиши се мотивацията им за личностно   развитие и за активно включване  в обществения живот.

  Новият опит, придобит при реализацията на проектните дейности, подпомогна преодоляването на нагласи, основани на предразсъдъци и социална предубеденост и даде възможност за създаване отношения на толерантност, доверие и взаимопомощ.
 
 

 Работната програма по проект „Възможнасти за работна реализация след завършване на училище“ включваше разнообразни дейности. 



  На 20 юни   участниците в проекта от 9. „а“ клас на  СОУ „Свети Паисий Хилендарски” и гостите от Холандия се разделиха на три групи  според интересите си за да  бъдат „Заедно в час“.  Във физкултурниясалон се проведе баскетболна среща. Включиха се и учители от Холандия и България. Играта протече оспорвано, със смяна на предимството между отборите и  завърши  само с две точки разлика.

 

Участниците в групата по информационни технологии  изготвиха интересни презентации за своето хоби, училище, любими занимания.
 Часът по английски език имаше за  основна  цел да  насърчи ученическото творчество, въображение и креативност и да  покаже, че английският език е чудесна възможност за изразяване.  Учениците заедно четоха и обсъждаха традиционни японски стихове - хайку. След това те сами съставиха свои  стихове, които имаха възможност да споделят.
 Учениците от Учебната компания на 10 клас „CREATIVE TEENS”  заедно с холандските си приятелипроведоха уъркшоп и се запознаха с квилинг изкуството. Работиха в екипи и направиха красиви картички, които си размениха   за   спомен  от съвместната  творческа работа.
 

 На 25 юни   пет смесени отбора от холандски и български ученици работиха по  бизнес казус – разработване на стратегия за нов продукт. Учениците получиха указания за работа - изиквания на фирмата възложител, конкретни критерии за изпълнение на задачата,  мостра на продукта, който трябва да бъде разработен в нова форма.  След работа по групи, отборите представиха своите визии за новия продукт - опаковка, съдържание, име и лого, стратегии за реклама и обосновка за предложението. Отборът победител се отличи със задълбоченост и перфектна обосновка на идеите. Всички отбори демонстрираха отлични умения за работа в екип.
 
     Важен акцент в програмата на проекта беше запознаването с дейността  и социалната политикана Аурубис България и Дънди Прешъс металс. И в двете компании е създадена модерна бизнес среда, процесите  са високо технологизирани и изискванията към квалификацията на работната сила са големи.