• 0728 66271 | 0728 66181
  • Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.

Успешен старт на проект „Възможности за реализация на младежи след завършване на училище“   - програма Еразъм+

                От 13 до 23 юни се проведоха  дейностите от първия етап на двустранния българо-холандски обмен „Възможности за реализация на младежи след завършване на училище“  по програма Еразъм+ - визитата в България. Ето най-важните акценти в  програмата:

                                    

Образователната система на Холандия

Холандската образователна система е една от най-добрите в света. Основните цели на съвременната холандска образователна политика са: еднакви възможности за образование на всички; развитие на личната и гражданската отговорност; подобряване на качеството на образование; повишаване на изискванията към учителската професия. Новите насоки са в усъвършенстване на учителската професия в качествен и количествен аспект; мобилност на системата на средното образование и подобряване на връзките между предуниверситетското средно образование и университетското; въвеждането на т.нар. „обществени иновации” за хората със съмнително или недобро социално положение и поведение; специални образователни грижи за емигрантите; сътрудничество между обикновените и съответните специални училища за деца с нарушения в нормалното психическо и физическо развитие; увеличаване на автономията на висшите учебни заведения и свеждане до минимум на правителственото влияние върху тях.

Холандските училища са два типа - обикновени и тип Монтесори - по името на италианската специалистка Мария Монтесори, чиято методика се крепи на разбирането, че е необходимо децата да бъдат оставени сами, водени от природния си интерес, да подберат реда и начина на това, как и на какво да бъдат обучавани. В т.нар. висши професионални училища  се подготвят и кадри за тези два типа училища от долния и горния курс. Що се отнася до методиката, широко се използва „Ученическото портфолио”. Там са заложени четири нива на умения по отношение на четири направления - „четене”, „слушане”, „говорене” и „писане. В холандската образователна система тези умения се изискват по отношение на всяка една сфера на човешкото познание и впоследствие на реализация на личността. По този начин е организирана материята на изучаваните предмети както по групи, така на всеки предмет в частност. 

 В холандската образователна система се работи с казуси и модули. Всяка преподадена единица материал веднага, а така също и по време на следващия урок се проверява чрез целенасочен тест, анкета, устни въпроси и отговори, творческа задача, работа по групи в час, сравнение на резултата или представянето на всяка група, оценка и самооценка по параметри, зададени в самия учебник. Колкото по-ниско е образователното ниво, толкова намалява творчеството и се предлагат конкретни фрази - отговори, на които ученикът трябва да намери подходящото място. Независимо обаче, дали ученикът се намира в научно-ориентирано, общообразователно, теоретично или практическо ниво, свързването на изучаването факти с практиката, културните и природните феномени, социалния живот и ежедневието е задължителна. Освен това модулите по отделните предмети много внимателно се балансират помежду си и допълват взаимно.

 

Едно вълнумащо приключение

Да си в очакване,  наистина не е лесно. Много въпроси и вълнения, свързни с нещо което предстои: първи полет със самолет; подготовка на багаж; къде точно ще бъдем настанени; какво се очаква от нас  и  т.н.

     Няма въпроси без отговори. Екипът на СУ „Св. Паисий Хилендарски“ отново съумя да направи необходимото за комфорта и представянето на свойте възпитаници. Разбира се, след няколко успешни визити в Холандия, ние вече очаквахме радушно посрещане и  изключително добре подбрана програма, свързана с целта на проекта за младежки обмен  по Еразъм + „Възможности за реализация на ученици след завършване на училище“. И очакванията ни бяха напълно оправдани.

  Да се опише всичко по ден и час би изгубило очарованието и емоцията, която всеки чужденец изпитва, попадайки в чужда страна. Опознавателните игри от типа „Ice breakers” вече са ни познати.  Нашите ученици вече  знаеха какво предстои. Посещението в нашето училище – партньор ни изненада с много приятелски и приятен вътрешен дизайн. Дейностите по групи бяха насочени към създаване на „ Instagram” и „Twitter”, групи „Какво ме вълнува?“, „Защо?“, „Как си представям бъдещето?“. Ползотворни, за да подобрят комуникацията между нашите ученици и домакините ни.

  Посещението ни в Дордрехт – най-старият град в Нидерландия беше в социален аспект – една от най-модерните болници в страната, ортопедична клиника с демонстрация как се случват нещата от взимане на мярка за протеза до изготвянето ѝ – чрез роботизация плюс участие на човешки ръце и интелект.

  Антиподите Ротердам и Амстердам (столицата на Холандия) не могат да бъдат сложени в каквото и да е измерение. Ротердам с най–голямото пристанище в Европа и кулата „Euromast“ с панорамна гледка над града, а Амстердам с величествени сгради, уникален архитектурен стил и безкрайната върволица от туристи. Едночасовият круиз с корабче и посещението на „Body World’s Museum“ бяха достатъчни да ни предадат атмосферата на този космополитен град.

Типично в стила на проекта се случиха „Buddy evening“ /приемно другарче/ и карането на велосипед – близо 40 км. по равни пътища със супер организирани вело алеи. Да не пропускаме „Vооlkenburg“ – градът, в който пещерите служели за убежище по времето на II-та световна война, днес са атракции с впечатляващо пространство.       Респектирани сме от Мемориала на загиналите америрикански войници, дали живота си на територията на Нидерландия за нейното освобождение. Цитат: „Госпожо, за тях това е като Шипка и Плевенската панорама!“. 

А какво по-хубаво от това да стъпиш в три държави едновременно. Белгия, Германия и Холандия – без граници. Туризъм, история, нова информация и .... още нещо.

  Забавление! Ако някога Ви се случи да отидете в Холандия – не пропускайте да посетите  Efteling. Тематично, забавно и екстремално. Сподели с приятели, виж снимки и се осмели! И какво по- добро от такъв финал.

   Благодарим на ръководството на нашето училище и екипа, както и на нашите партньори за осъществяването на тази мечта. Но това не е края! Защото всички бяхме герои в едно приключение, защото  ние показахме нрав, дисциплина, усет, владеене на английски език, толерантност и какво ли още не.

  И финал : „East, West, Home is best“ е не само поговорка за повдигане на националното самочувствие и патриотизъм, а емоцията от пристигането на родна земя, дома, в който те очаква семейството ти, нашата си – прекрасна българска храна и  мисълта „дерзая, но искам да се върна у дома!“

 

          ДА РАЗЧУПИМ ЛЕДОВЕТЕ 

            В мотивационните си писма българските участници  написаха, че искат да участват в двустранния проект с Холандия „Възможности за реализация на младежи след завършване на училище” по програма Еразъм+,  заради възможността да се запознаят с нови хора, да опознаят различен бит и култура, да подобрят английския си език и, разбира се, да разберат повече за възможностите за професионална реализация.

            Първият емоционален момент при реализирането на дейностите беше изборът на buddy (приятел). Холандските гости изтеглиха имената на своите домакини. И оттук започна важната задача да се „разтопят ледовете“ или т. нар. „Игри Ice-breaker”. Всеки участник имаше възможност да представи себе си, своето семейство, приятели, интереси. След това трябваше да нарисува своя приятел, като може да използва думи и символи. Всички рисунки бяха изложени на една своеобразна Стена на приятелството.

            Следобедът беше посветен на град Златица. Участниците се разделиха на отбори, за да се запознаят със забележителностите на града. Първо трябваше да открият Община Златица на картата на общините на България, а след това – да подредят пъзели с изображения на интересни места от населеното ни място. След теоретичната част последва и практическа – „City rally. Всеки отбор получи карта с отбелязани обекти и въпроси, чиито отговори трябваше да се открият на самия обект, а учeниците да удостоверят присъствието си чрез снимки. Интересно, забавно, поучително!

            Това беше един по-различен начин да се „разчупят ледовете“!

                                                          ************************************

         

          УРОК „ИНТЕРКУЛТУРНИ ИГРИ”

 
Младежите от
Penta college, гр. Ротердам станаха за един час учители на учениците от 2. и 3. клас на СОУ „Св. Паисий Хилендарски”. По предложение на малките деца всички участваха в играта „Кралю порталю”, а след това гостите показаха традиционни холандски игри. Децата се забавляваха като ловяха ябълки и бонбони в съд с вода, минаваха под въженце с лакомства и се опитваха да си хапнат някое парче или със завързани очи уцелваха опашката на нарисувано магаре. 

                          Посещение в  Дома за деца, лишени от родителски грижи -  село Доганово

По време на престоя си в България холандските участници
  се запознаха  как функционира социалната система в България. 
На 20.06.2016 г.  участниците в проект „Възможности за реализация на младежи след завършване на училище“ и Интеракт клуб Златица посетиха  Дома за деца, лишени от родителски грижи, в село Доганово.

 Посрещането беше изключително сърдечно. Децата с грейнали очи и отворени сърца приветстваха гостите от Холандия и българските си приятели. Демонстрираха своите умения, креативност и безспорен талант с вокални изпълнения, свирене на пиано, представиха детския си свят в  рисунки. Желанието за общуване „стопи“ езиковата бариера.

Холандската група  подари на децата от дома нов велосипед.

В края на срещата всички написаха  своята мечта на лист хартия, завързаха листчетата за балони, пълни с хелий и ги пуснаха във въздуха с надеждата те да се сбъднат.
   *** 
 
На 21 юни участниците в проекта съвместно  посетиха новооткритата болница в град Панагюрище. Болницата носи името "Уни Хоспитъл" и е открита на 11.06.2016г. Разполага с най-модерната апаратура на Балканите. Седеметажното лечебно заведение използва възможно най-съвременното оборудване за лечение на онкоболни пациенти. Чрез 3D технология специалистите имат възможността да правят максимално точна диагностика. 

Групата бе посрещната от мениджъра на болницата д-р Добрева. Тя приветства  гостите и разказа за капацитета и новите възможности за лечение.  Младежите се впечатлиха от перфектната организация и синхрон между различните звена, както и от факта, че в болницата работят много млади кадри.   
***

ПОМОЩ НА ВЪЗРАСТНИ ХОРА

 

            В дейностите по проекта беше предвидено участниците да окажат помощ  на възрастни хора с увреждания. Съдействие при организацията оказа председателят на Клуба на инвалидите в гр. Златица Пепа Цакова. Младежите се заеха със задачата да облагородят градинката пред клуба. Те прекопаха цветните лехи и засадиха множество цветя – бял и червен пламък.  
                     
Културна програма
 

 

  Образователният и културен обмен дава възможност за изграждането на мостове за сътрудничество и разбирателство между народите. В дейностите по време на визитата подобаващо място беше отделено за запознаване с емблематични за историята и културата на България обекти.

  Посещението в Бачковския манастир беше изключително въздействащо. Красивата природа в поречието на Чепеларска река, многовековната история и неповторимата атмосфера на това свято място със сигурност са оставили трайни спомени у всички участници в проекта. Пловдив със своето уникално съчетание на античност и съвременност внесе  допълнително очарование към картината. Нека добавим въздействието на изящното Панагюрското златно съкровище и тихите стъпки по калдъръмените улици на Копривщица. Става ясно колко важно за младите хора е познаването на историята както на своя, така и на другите народи.

Гостите от Холандия посетиха местността Св. Петка в село Чавдар, където присъстваха на пресъздаването на древния обичай Еньовден от местни самодейци и деца. Празникът, известен още като Деня на Слънцето, се отбелязва традиционно всяка година. Отец Недко Бръмбев отслужи водосвет и поръси присъстващите със светена вода. Жени и деца от селото, облечени в бели ризи, набраха билки и се търкулнаха в росната трева за здраве и берекет. С надежда за здраве и благополучие гостите и всички присъстващи се промушиха под венец от цветя и хапнаха от традиционната питка със сол.



Туристически преход Сървайвър
   Денят на холандските ученици и българските им приятели продължи в Неолитното селище, където те се запознаха с начина на живот на хората в миналото и бяха въвлечени в игра „Търсене на съкровище“.

   На 15.06.2016 г. се проведе туристически преход до местността „Кабата”, намираща се в Стара планина над град Златица.  За представителите на „ниската земя“ това беше първата среща с планината, изпълнена с много очаквания. Красиви гледки, непознати представители на флората и фауната, неочаквани трудности по пресечен терен, предизвикаха много усмивки по лицата им. Г – н Николай Серафимов – ръководител на групата запозна участниците  с интересни факти за Балкана, показа им Рила планина.

С много    настроение се достигна най-високата точка на прехода на около 1400 метра надморска височина.

 Холандските и български младежи, разпределени в четири смесени отбора, се впуснаха в състезания по планинска щафета и теглене на въже.

След пълноценен отдих, в ранния следобед групата се придвижи до местността Спасово кладенче. 

 


          **************
В последния ден от визитата младежите от двете  страни участваха в дискусия на тема „Как си представяш своето бъдеще?“
Обединени в пет екипа, те се опитаха да определят желаната посока и да начертаят кариерен план на своето развитие. Всеки се виждаше в бъдещето успешен, с интересна работа и хубаво семейство.
                                 

                  
                                           ********** 

В двора на училището беше посадено дърво като символ на  на приятелството между младежите от Бъргария и Холандия. 

През месец юни 2017 година група ученици от СОУ "Св. Паисий Хилендарски" ще посетят Ротердам, където ги очакват новите им приятели с интересна обазователна, културна и спортна програма.